lördag 11 augusti 2012

Somriga köttbullar

Då var det återigen lördag och dags för en trädgårdsrapport! 

Sen sist så har jag slängt vitkålen, den såg hemsk ut! Den hade jag dessutom satt i en liten pappkruka och när jag drog upp den så såg jag att rötterna knappt hade växt igenom den. Nu ligger den iallafall i komposten och blir förhoppningsvis ny bra jord så den gör lite nytta.

I veckan så tyckte jag även att gräslöken började se lite hängig ut, om det beror på att bladen från kålroten envisas med att växa över den eller om gräslökssäsongen börjar lida mot sitt slut vet jag inte. Men för att inte låta den gå till spillo så plockade jag massor, plockade även persilja och några blad från den enda basilikastjälken som tog sen och gjorde en liten drös med köttbullar som nu ligger i frysen. Så kanske kan vi äta somriga köttbullar i vinter :-)
Idén om att ha gräslök i köttbullar fick jag från Husmorsskolan, och kan man ha gräslök så går det väl att ha basilika och persilja också? Hoppas de blir goda iallafall, jag har inte smakat än.
I en annan blogg så läste jag inlägget "Hemligheten bakom Klotrunda Köttbullar" och det var jag ju självklart tvungen att testa. Koka köttbullarna...
...och sen frysa dem för att ta upp så många som man ska ha och steka när det är dags att äta. Kokta och frysta har de blivit här.

Om hur det går för de andra trädgårdsodlarna kan du läsa om HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar