lördag 25 augusti 2012

Trädgårdsrapport

Lördagkväll och barnen är i säng, de har däremot inte somnat, än, förhoppningsvis snart. Under tiden så tänkte jag försöka skriva ihop en liten trädgårdsrapport. 

Som jag berättat om tidigare så har alla krukplanteringar fått flytta ner från balkongen till altanen där de nu står och gör sej fina. För att underlätta vattningen. De växer och frodas men jag oroar mej nu för att de istället ska få för mycket vatten då vädergudarna verkar vara ständigt kissnödiga. 
De gula tomaterna mognar en efter en, de andra sorterna verkar vara av lite segare sort men ett par röda och en chokladtomat har jag skör
 Växande paprika.
Även jordgubbarna växer och de mognar undan för undan. Hos dem gäller det dock att vara snabb med att plocka in de mogna för någonstans där i pallkragen finns det ovälkomna gäster som gillar jordgubbar. En del är fulla med hål.

Idag har jag också plockat de sista rabarberna, inte kommer det väl mer så här sent? och även hunnit göra saft på dem. Slängde även med lite blåbär och några jordgubbar jag plockade idag så hur den saften smakar har jag ingen aning om men den går säkert att dricka. 

Salladen har också sagt upp sej för i år. Robban provsmakade lite på det som fortfarande satt i pallkragen igår och gav den ett rejält bottenbetyg, gräs ska det ha smakat. Så idag ryckte jag upp det sista och slängde i komposten. Morötterna plockar jag upp undan efter undan och jag tror att Elmer kommer hjälpa mej då han idag fick en morot direkt i handen och åt upp snabbt som bara den. Känner jag honom rätt kommer han gärna ta en till när tillfälle ges.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar