fredag 3 augusti 2012

Bröd

Som jag nämnde igår så bakade jag bröd. Receptet hittar du HÄR och för en gångs skull så följde jag det till punkt och pricka, bortsett från mjöl och saltmängden där jag höftade lite fint. 

Något nytt för mej var att lägga plats över degen när den jäste istället för en bakhandduk. Jag har läst om det i andra recept men aldrig gjort det, förrän nu. Det gör jag inte om. Plasten klibbande nämligen fast i degen och när jag drog bort plasten så blev det "hål" i degen och helt plötsligt var jäsningen bortkastad. Men för att inte kasta bort hela degen så mjölade jag lite och la över en bakhandduk och lät degen jäsa ca 40 minuter till. Nytt var också att baka med kombinationen jäst och kallt vatten. Det kändes lite konstigt att knåda en kall deg istället för en varm. Självklart så är jag inte utrustad med någon fläschig bakassisstent så degen knådades inte i några 17 minuter. 4 kanske.

Sen gräddades det. Där följde jag inte heller receptet helt. Först 225 grader i 10 minuter och sen 180-190 grader i 35 minuter. 

Resultatet blev iallafall ett gott bröd, men lite segt, iallafall kanterna. Kanterna är dok hur goda som helst, att trycka ner havssalt efter att degen lagts i formen gav en riktigt gott resultat! Jag gillar också när bröd ska bakas i form! Och bara jäsa en gång.

Brödet kommer att bakas igen men då jäsas under bakhandduk och inte plast.

Skulle gärna ha lagt in en bild men jag fotade med mobilen och mobilen och datorn vill inte samarbeta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar