måndag 20 augusti 2012

En försenad trädgårdsrapport

I lördags så glömde jag bort det och igår hade jag inte lust någonstans. Men nu så kommer det en lien trädgårdsrapport. 

 
Kålroten och broccolin är helt sönderäten! Sniglar och fjärliar, samt gröna larver håller jag ansvariga för den förstörelsen. Hittade en massa larver bland gräslöken också så jag gissar på att jag kan hålla dem ansvariga för att den vissnar också. Slängt bort så mycket sniglar och larver som möjligt gjorde jag. Även bladen till rädisorna äter de upp de asen!!
Men trots de ovälkomna gästerna så blev det en liten skörd igår. Kålrötterna drog jag upp, det kändes som att det var lika bra med tanke på hur sönderätna de var. 2 morötter och en rädisa.

Nästa år kommer jag nog hålla mej till morötter, rädisor, sallad och jordgubbar i pallkragarna. Elmer upptäckte jordgubbarna igår och ville bara ha mer och mer. Om de var mogna eller inte spelade inte så stor roll att slet bort och skulle äta av det mesta. 

Har även haft lite i-landsproblematik med balkongodlingen. Badrummet på övervåningen renoveras och att gå upp och ner för trappen med vatten lockar inte längre. Det har då blivit lite si och så med vattningen. Men nu har balkongodlingen fått blivit altanodling. Utom chilin som jag på grund av klåfingrig 1-åring inte vågar ta ner.
Växterna var inte alltför pigga när d bars ner men förhoppningsvis återvänder livsgnistan i takt med att de får både vatten och näring.

Nu ska jag sätta mej i bilen och gasa till jobbet. Bil idag då det står veckohandling på schemat efter jobbet. Det blir svårt att fixa på cykel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar